miercuri, 8 iunie 2011

Teletubbies

Acum cateva zile, parintii mei care nu inteleg nimic din internet ca fenomen (si li se pare un soi de "unealta a diavolului de tembelizare a maselor") s-au sfatuit intre ei indelung is in cele din urma mi-au reprosat ca "stric copilul" pentru ca, in loc sa-i pun desene la televizor "ca oricarui copil normal", ii pun seara cate un episod de Teletubbies de pe youtube. Dupa parerea lor (care au vazut vreo 10 minute adunate, plini de prejudecati) sunt niste "maimute handicapate care se hlizesc ca proastele". Nu-i asa. In ciuda exasperarii de adult obligat sa se uite on and on la un show pentru copii foarte mici, sunt incantata ca fiu-miu a ales Teletubbies ca program preferat. Pentru ca a fost alegerea lui, nu-mi pot asuma meritul, desi mi-ar placea sa ma pot lauda cu faptul ca le-am descoperit eu.
De ce imi plac Teletubbies:

  • Pentru ca e un show 100% pozitiv. Cele 4 personaje "love each other very much", se imbratiseaza, rad, sunt tolerante unele cu altele si cu restul. Nu exista violenta nici sub forma de gluma, nu exista nici macar atitudine negativa. Poate veti spune ca "asta nu e viata adevarata", dar nu cred ca e vreo graba ca un copil de nici 2 ani sa inteleaga ca oamenii isi dau in cap unul altuia si lumea nu e chiar asa. Are o viata intreaga sa afle asta.
  • Pentru ca e simplu si adaptat varstei lui, deci intelege ce se intampla. Se mai uita si la alte desene sau show-uri, dar mi-e clar ca nu intelege mare lucru din actiune.  Acesta reuseste sa fie educativ tocmai pentru ca e foarte simplu si nu "pierde sirul". In general se folosesc concepte simple, de regula opuse (sus/jos, inauntru/afara etc), actiuni simple: bat la usa, deschid usa etc pe care un copil foarte mic le poate urmari si imita.
  • Pentru ca promoveaza obiceiuri bune:  Teletubbies fac sport, se spala cand se murdaresc, se ajuta unul pe altul si... se iubesc. 
  • Pentru ca Vladut e tentat sa ii imite si a invatat o gramada de lucruri uitandu-se la ei.  Sa danseze, sa faca "gimnastica", sa cante, sa ne imbratiseze si sa ne pupe, plus ca ii imita verbal. Imi pare rau doar ca nu exista si versiunea dublata in romana, la aceasta varsta simt ca l-ar ajuta sa inceapa sa vorbeasca (desi am semnat petitia contra dublajului, pentru copii mici se schimba treaba dupa parerea mea)
Deci, draga mama, draga tata, desi nu veti citi niciodata chestia asta pentru ca o public pe net, nu mi se pare ca "stric copilul" lasandu-l sa se uite la Teletubbies, dimpotriva. Cred ca e mult mai bine pentru el sa invete sa ii iubeasca pe cei din jur, decat sa le dea in cap cu ciocanul, ca Tom si Jerry. Nu ca Tom si Jerry n-ar fi simpatici, dar un copil de 1-2 ani nu poate intelege glumele si preia tot ce vede ca atare, deci ii lasam pentru mai tarziu.
Sper sa gasim si pentru etapele urmatoare show-uri care sa-l invete lucruri bune, nu doar sa-l "tina ocupat".

7 comentarii:

  1. Maria, nu merge lincul :(( Am sa-i caut pe youtube, din curiozitate proprie si din curiozitatea de a o testa pe fie-mea cu ele. Multumim de recomandare. >:D<

    RăspundețiȘtergere
  2. Gata, acum merge, nu stiu ce facusem acolo... Saru'mana ca mi-ai zis.
    Merita incercat, sunt draguti si educativi.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ok, iar scriu, desi nu-s in tema. Cea mai mare teama a mea legata de plod e ca n-am sa stiu cum sa-l educ sa fac din el OM. Adica sa fie increzator in el, echilibrat, fara complexe si frustrari, puternic, civilizat si toate cele care conteaza.
    Iar tu ma bagi in speriati pentru ca-mi dau seama ca s-ar putea sa conteze pentru cum va fi el, plodul, si la ce desen animat se uita cand are 1.5 ani :((

    RăspundețiȘtergere
  4. Cami, nu e chiar asa tragic, adica nu conteaza pentru viitorul lui de sociopat daca se uita la desene cu bataie. Conteaza destul de mult pe moment, cand e preferabil sa nu stie sa dea in cap decat sa-i explici la joaca in parc ca soricelul glumea, mama, nu e frumos sa te joci asa :)) Ei la varsta asta nu se pot pune in pielea celuilalt, nu intelege la modul la care cred unii parinti, ca daca pe el il doare o palma, atunci si pe celalat il doare cand da el.
    Plus ca pot fi speriati de anumite programe, si o sa o simti tot pe moment cand se va trezi urland noaptea etc. Pe termen lung "strategia" de a-l tine departe de violenta nu e nici realista, nici nu stiu daca e foarte buna, pentru ca nu-l pregateste pentru lumea reala. Dar exista momente in care pot intelege ceva, si mai devreme nu e intotdeauna mai bine.

    Cred ca toti avem stresul asta legat de "ce e mai bine pentru el/ea", si inainte de a se naste si dupa, chiar daca dupa nastere o parte din decizii vin de la sine. Nimeni nu stie exact care e "Calea de urmat" si, cel mai probabil, exista mai multe. Dar daca ne deschidem mintea (stiu ca suna ca naiba, dar nu pot numi altfel atitudinea la ora asta) gasim, de cele mai multe ori, cai rezonabil de bune de a-i educa.

    Anyway, mai vorbim la momentul respectiv (si nu spun asta la modul "o sa vezi tu", ci in sensul de "daca vrei/ai nevoie de discutii cu cineva care a trecut prin asta sunt aici") si o sa vezi ca in mare masura se "limpezesc" deciziile. :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Hm, atunci e posibil sa ma incumet s-o fac si pe-asta odata si-odata. :))

    RăspundețiȘtergere
  6. Iata ca again m-ai ajutat sa gasesc ce cautam.Chiar discutam cu sotul cu privire la violenta promovata in desenele animate si ca nu le vad potrivite,nu numai pentru copii ca Vladut sau Diana ,ci si pentru cei de 7 sau 8 ani.
    Diana recunoaste si indrageste personajele de desene animate(Mickey mouse ,Minnie mouse,Donald) si cred ca modelele pozitivepe care zici ca le promoveaza teletubbies ar fi numai bune.Pup-Feli!

    RăspundețiȘtergere
  7. Feli, cum scriam si pe Facebook,la un moment dat copiii se impart pe sexe ca domenii de interes, si "oferta" pentru fetite mai mari mi se pare mai putin violenta (dar are alte minusuri, din pacate) Pana la 3-4 ani insa e destul de greu sa gasesti pentru toti ceva ok dpdv al lucrurilor pe care le invata, nu doar atractiv.
    E clar ca nu ii putem feri complet (am putea, de fapt, dar numai cu conditia sa renuntam noi la toate sursele gen TV, internet etc, chestie valabila pentru toate obiceiurile pe care am dori sa nu le aiba: dulciuri, sucuri etc) dar le putem controla expunerea. :)

    RăspundețiȘtergere